over MB ontwerpt

My photo
Met de naam 'MB ontwerpt' heb ik uiting willen geven aan mijn ambitie in de grafische richting. Het is voor mij meer geworden dan vrije tijdsbesteding. 'MB ontwerpt' is als het ware een uitroep van enthousiasme en soms nog van verbazing: "hoera, Marjan ontwerpt!" Sinds december 2005 krijgt mijn weblog vorm en kleur. Wanneer je klikt op een afbeelding zie je in veel gevallen een wat grotere versie. Wil je meer zien, ga dan naar het archief, onderaan de pagina of klik rechts beneden op 'older posts'. Daar vind je ook links naar weblogs van anderen, bijvoorbeeld die van mijn partner, Wout. Voel je vrij om opmerkingen te plaatsen bij de posts. Dat doe je door onder de post op 'comments' te klikken. Ook kun je hier opmerkingen van anderen lezen. Kijk op je gemak rond en... ik zou het leuk vinden als je nog eens terug komt!

2.1.06

Logo's

Leuk om te doen, maar beslist niet gemakkelijk is het maken van een logo.
Een logo is voor een bedrijf een middel om zich te onderscheiden van zijn concurrenten.
Als ontwerper is het hierbij belangrijk om te weten wat het karakter is van het bedrijf en wat de uitstraling is, die het bedrijf heeft en wil hebben.
Het logo moet de sfeer uitademen van het bedrijf.

Psychologische overwegingen zijn hierbij een belangrijk uitgangspunt. Vanuit mijn achtergrond als psycholoog vind ik dat stuk 'reclamepsychologie' een erg leuk onderdeel; het zoeken naar het juiste gevoel door middel van vorm en kleur.
Een goed logo zorgt voor herkenbaarheid bij het publiek en zal om dat doel te bereiken aan een aantal voorwaarden moeten voldoen. Naast het overbrengen van een bepaald gevoel zal het logo op allerlei manieren toepasbaar moeten zijn. Het zal zowel klein als groot goed herkenbaar moeten blijven; op een pen, maar ook op een vrachtauto. In het algemeen geldt ook dat het logo geruime tijd mee moet kunnen gaan; het mag niet snel verouderen.

De afgelopen jaren ben ik met andere, meer 'getrainde' ogen naar logo's gaan kijken, naar alles trouwens wat met vormgeving te maken heeft. Waar we ook kijken, overal zien we reclameuitingen en vormgeving. Wat betreft logo's valt bijvoorbeeld op dat er een onderscheid gemaakt kan worden tussen beeldmerken en woordmerken.
Het logo van Nike is een goed voorbeeld van een beeldmerk. Dat logo is inmiddels zo herkenbaar dat in reclame de naam Nike vaak niet eens meer voorkomt! Het logo van KLM is meer een woordmerk; dat bestaat uit de naam van het bedrijf met als toevoeging een kroontje. Ook heel herkenbaar.

Dit soort logo's zijn natuurlijk van 'de groten der aarde', de topontwerpers. Niettemin is mijn streven als beginnend onderwerper ook om met het logo zo goed mogelijk aan te sluiten bij het gewenste karakter en de juiste sfeer. Voordat een logo vorm krijgt, zijn er talloze schetsen en onderzoeken aan vooraf gegaan. Het is vooral veel denkwerk, de uitvoering is meestal eenvoudig.
Hieronder volgen drie logo's van mijn hand:



Het BOR logo
De BOR staat voor Bijzondere OndernemingsRaad, een samenvoeging van ondernemingsraden van drie organisaties die in een fusietraject zijn verwikkeld. Het uitgangspunt van het logo is een verkeerslicht, met de nadruk op het oranje licht. Hiermee heb ik willen aangeven dat de Bijzondere Ondernemingsraad niet per definitie 'tegen' voorstellen van de directie zal zijn (dat zou rood licht zijn), maar ook niet per definitie 'voor' (oftewel groen licht geeft). De Bijzondere Ondernemingsraad zal vooral waakzaam en alert zijn, passend bij het oranje licht.
Het is een kleurrijk logo geworden en ook dat past bij deze bijzondere, samengestelde ondernemingsraad: het is een samenvoeging van verschillende bedrijven en dus een mix van culturen.
Het logo is gebruikt voor het briefpapier van de BOR.



Het IDU logo
IDU is, voor zover ik weet, een fictief bedrijf. Het maken van het logo was een studie-opdracht, waarbij werd toegelicht dat het een drukkerij is. Ik ben er van uit gegaan dat het een moderne drukkerij is. De uitstraling wilde ik strak en zakelijk laten zijn, helder van beeld en kleur. Het logo bestaat uit de naam van het bedrijf op 'een vel papier'.


Het AGA logo
Ook een studie-opdracht. Dit keer was niet bekend welk soort bedrijf het was of wat de sfeer was die uitgebeeld moest worden. De opdracht was vooral: "doe iets leuks met de letters A G A", in zwart-wit. Dit is het resultaat van mijn zoektocht, waarbij de letters A toch heel herkenbaar blijven ondanks dat ze op hun zij liggen. De ruitvorm versterkt de vorm die op deze wijze door de letters is ontstaan.

5 comments:

Anonymous said...

Hey Marjan,

Ziet er top uit. Strak en creatief. Ook het verhaal dat je eromheen schrijft is lekker vlot leesbaar! Je zou haast niet zeggen dat je uit "een andere wereld" komt...maar ja, met Wout in de buurt....

:-) Robbert

Maarten Janssens said...

mooi, mooi, mooi!

Ken je het boek 'Los Logo's'?
http://www.amazon.com/gp/product/3899550552/qid=1136550314/sr=8-2/ref=sr_8_xs_ap_i2_xgl14/103-0173901-8381420?n=507846&s=books&v=glance
Dit tweede deel is het beste boek over logo's, dat momenteel verkrijgbaar is.

Eh, vind ik...

Marjan Brugmans said...

Ik heb op Amazon.com gekeken en de cover laat wel een belletje rinkelen, maar ik heb het boek niet.
Er zijn twee boeken, zie ik, dos logos en los logos.
Ik heb ze 'gebookmarked' en ga er naar op zoek in de boekwinkel.

Leuk, dit soort tips!

Anonymous said...

Best regards from NY! » »

Anonymous said...

This is very interesting site... »

archief

eXTReMe Tracker