over MB ontwerpt

My photo
Met de naam 'MB ontwerpt' heb ik uiting willen geven aan mijn ambitie in de grafische richting. Het is voor mij meer geworden dan vrije tijdsbesteding. 'MB ontwerpt' is als het ware een uitroep van enthousiasme en soms nog van verbazing: "hoera, Marjan ontwerpt!" Sinds december 2005 krijgt mijn weblog vorm en kleur. Wanneer je klikt op een afbeelding zie je in veel gevallen een wat grotere versie. Wil je meer zien, ga dan naar het archief, onderaan de pagina of klik rechts beneden op 'older posts'. Daar vind je ook links naar weblogs van anderen, bijvoorbeeld die van mijn partner, Wout. Voel je vrij om opmerkingen te plaatsen bij de posts. Dat doe je door onder de post op 'comments' te klikken. Ook kun je hier opmerkingen van anderen lezen. Kijk op je gemak rond en... ik zou het leuk vinden als je nog eens terug komt!

14.7.06

VAAS ontwerpwedstrijd

Provincie Limburg riep begin 2006 ontwerpers (die een speciale band met Limburg hebben) op om een relatiegeschenk voor hen te ontwerpen in de vorm van een vaas. De vaas zou functioneel moeten zijn, maar ook bijzonder en innovatief, door het gebruikte materiaal, de vorm of de symboliek. Het ontwerp zou een breed publiek moeten aanspreken, maar ook Provincie Limburg als overheidsinstantie moeten symboliseren. Tenslotte moest de vaas voor een maximaal aankoopbedrag van 25 euro per stuk reproduceerbaar zijn.

Ik zou deze toelichting natuurlijk niet schrijven als ik er niet aan zou hebben deelgenomen, kortom: aan deze vaas ontwerpwedstrijd deed ik (wonend, werkend en lief hebbend in Zuid-Limburg) graag mee.
Het ging er professioneel aan toe; met inschrijving vooraf, om deelname toe te lichten en curriculum te tonen. Daarna ontving ik een uitgebreid informatiepakket, met een heuse briefing en een ingesloten wegwerpcamera, om het ontwerpproces vast te leggen.

Mijn inzending was getiteld "Vaeske Troos" (vertaling: vaasje troost), met als motto: "In Nederland schenkt men een bakkie troost, Provincie Limburg schenkt een vaeske troos". Het idee erachter is dat de provincie Limburg een prachtige regio is, met fraai natuurschoon, in het hart van Europa en inwoners met een charmante tongval, maar dat Provincie Limburg niet de ogen sluit voor aandachtsgebieden. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de gezondheid van Limburgers minder goed is dan in de rest van Nederland en ook op het gebied van werkgelegenheid is de situatie minder rooskleurig. Mijn vaasontwerpt symboliseert dat Provincie Limburg haar inwoners en bedrijfsleven 'een hart onder de riem' wil steken en met daadkracht zal bijdragen aan het oplossen van deze knelpunten.

Mijn inzending bestond uit een boekje (formaat A4 landscape) met daarin:
- een foto van een ruw model van de vaas (van klei),
- tekeningen van de vaas met daarin een tulp en een gehaakt kleedje als onderlegger,
- een logo,
- een schets van de verpakking en
- een toelichting op het ontwerp.






Bekendmaking en prijsuitreiking vond op 5 juli 2006 plaats in de stemmige feestzaal van het Gouvernement aan de Maas. Uit handen van gedeputeerde voor Cultuur, mevrouw Wolfs ontvingen de winnaars hun prijs en werden de overige deelnemers bemoedigend toegesproken.
Een paar feiten: 150 aanmeldingen, waarvan 70 uiteindelijke inzendingen. Drie winnaars, die met de eer en geldbedragen van respectievelijk 1000, 750 en 500 euro werden beloond.
Klik op de titel van deze post om het persbericht van Provincie Limburg te zien voor verdere details en informatie over het winnende ontwerp.

Als aandenken ontving iedereen een mooie uitgave, waarin impressies van de deelnemers werden verzameld. De afdrukken van de ingezonden wegwerpcamera's dienden hierbij als uitgangspunt.




Jammer is wel dat men uit mijn foto's er net een heeft gekozen, waarop niet ik maar mijn inspirator, steun en toeverlaat Wout te zien is, midden tussen een enorme troep op zijn werkkamer. Zijn werk wordt voortdurend gepubliceerd, nou kom ik eens in een boekje te staan en dan plaatsen ze zijn foto!

No comments:

archief

eXTReMe Tracker